نرخ پرش چيست؟

طراحي و راه اندازي وب سايت، سئو و بهينه سازي وب سايت، طراحي و برنامه نويسي نرم افزار و اپليكيشن، خدمات وب، تبليغات اينترنتي، بازاريابي اينترنتي

گروه سئو وب سايت وان بصورت كاملا تختصصي سعي كرده است كه بهترين خدمات وب در كشور عزيزمان ايران را براي شما عزيزان ارائه دهد، هم اكنون مجموعه وب سايت وان براي طراحي وب سايت، طراحي نرم افزار، سئو وب سايت ، بهينه سازي وب سايت ، ديجيتال ماركتينگ، برنامه نويسي اپليكيشن ، طراحي سايت ، سئو سايت ، سوشال مديا ماركتينگ ، پشتيباني وب سايت ، توليد محتوا ، تبليغات گوگل ادوردز ، خدمات بازاريابي اينترنتي ، خدمات تبليغات اينترنتي ، خدمات شبكه اجتماعي ،خدمات توليد محتوا ، خدمات مشاوره وب سايت ، خدمات نمايندگي وب سايت ، خدمات تمپليت وب سايت ، خدمات قالب وب سايت ، افزايش رتبه وب سايت ، راه اندازي كسب و كار اينترنتي ، ثبت وب سايت در گوگل با بكارگيري از متد هاي حرفه اي و درجه يك به صورت كاملا تخصصي فعاليت دارد،

هر بار كه وارد حساب Google Analytics خود مي شويد، هميشه در همان صفحه اول پيش روي شماست.

افزايش و كاهش يافتن اين عدد باعث مي شود كه بپرسيد چه مشكلي پيش مي آيد.

مشكل اين است كه اين اعداد چگونه كار ميكنند و چطور در سئو وب سايت تاثير گذار هستند.

بالاخره عدد مناسب براي نرخ پرش چقدر بايد باشد، و اينكه چه نرخ پرشي خيلي بالاست و چه نرخ پرشي عالي هست؟

اين پست به شما نشان مي دهد كه چگونه به طور كامل نرخ پرش خود را اندازه گيري و تجزيه و تحليل كنيد. به اين ترتيب، مي‌دانيد كه آيا واقعاً براي صنعت شما بسيار بالا است يا كاملاً طبيعي است.

همچنين استراتژي‌هايي را براي بررسي نرخ پرش شما و درك آنچه باعث افزايش آن مي‌شود به اشتراك مي‌گذارم.

من همچنين برخي از رازهاي خود را براي كاهش نرخ پرش شما به شما خواهم گفت.

اما ابتدا، بياييد در مورد اينكه نرخ پرش دقيقاً چيست و چرا بايد به آن اهميت دهيد صحبت كنيم.

 

Bounce Rate چيست و اهميت آن در سئو وب سايت


"جهش" زماني اتفاق مي افتد كه شخصي از وب سايت شما بازديد مي كند و بدون تعامل بيشتر با سايت شما را ترك مي كند. نرخ پرش شما درصد بازديدكنندگاني كه از سايت شما پرش مي كنند را نشان مي دهد.

منظور ما از "تعامل بيشتر" چيست؟ به‌طور پيش‌فرض، گوگل افرادي را كه فقط از يك صفحه در سايت شما بازديد مي‌كنند، به‌عنوان جهش حساب مي‌كند. اگر آنها حداقل از دو صفحه بازديد كنند، شما خوب هستيد!

نرخ پرش در گزارش مروري در گوگل آناليتيكس، نرخ پرش در سراسر سايت شما است.

صفحه Google Analytics كه نرخ پرش را نشان مي دهد را در تصوير زير مشاهده ميكنيد:


توجه: Google در حال غروب اين نسخه از Google Analytics (كه اكنون Universal Analytics ناميده مي شود) است. از 1 ژوئيه 2023، پردازش داده‌هاي جديد متوقف مي‌شود، بنابراين مطمئن شويد كه GA4 را براي شروع جمع‌آوري داده‌ها از هم‌اكنون راه‌اندازي كرده‌ايد.

اين ميانگين تعداد پرش در تمام صفحات شما تقسيم بر تعداد كل بازديدها از همه آن صفحات در همان دوره است.

همچنين مي توانيد نرخ پرش يك صفحه، بخش يا بخش از سايت خود را رديابي كنيد.

وقتي شروع به بررسي گزارش‌هاي بخش مختلف مي‌كنيم، نحوه مشاهده اين اطلاعات را به شما نشان خواهم داد.

نرخ پرش يك صفحه دقيقاً همان چيزي است كه به نظر مي رسد. اين تعداد كل پرش تقسيم بر تعداد كل بازديدهاي يك صفحه است.

اين اينفوگرافيك به سوالات پرطرفدار درباره نرخ پرش و نكاتي براي كمك به شما در بهبود نرخ پرش پاسخ مي دهد:


صرف نظر از نوع سايت شما، ممكن است بخواهيد يك نرخ پرش بخش بندي شده را پياده سازي كنيد.

چرا؟

پست هاي وبلاگ شما ممكن است ميانگين نرخ پرش بسيار متفاوتي نسبت به صفحات محصول، صفحات نمايشي يا حتي صفحه درباره شما داشته باشند.

بعداً به جزئيات خواهيم پرداخت؛ فقط بدانيد كه تقسيم بندي مي تواند به شما در درك بهتر نرخ پرش وب سايت كمك كند.

بنابراين، چرا نرخ پرش مهم است؟

در سال 2017، Semrush گزارش داد كه نرخ پرش چهارمين فاكتور مهم رتبه بندي گوگل است.

نرخ پرش چهارمين فاكتور مهم گوگل است:


به گفته گري ايليس، گوگل در حال حاضر از نرخ پرش در معيارهاي الگوريتم خود استفاده نمي كند.

الگوريتم گوگل ممكن است به طور مستقيم نرخ پرش را در نظر نگيرد، اما نشان مي دهد كه آيا كاربر اطلاعات شما را مفيد دانسته است يا خير.

اگر كاربر روي صفحه شما كليك كند و بدون هيچ گونه تعاملي آن را ترك كند، اين مي تواند به گوگل نشان دهد كه سايت شما چيزي نيست كه به دنبال آن است.

به نظر مي رسد نتيجه شما با هدف جستجوگر مطابقت ندارد. در نتيجه، گوگل فكر مي كند، "شايد اين صفحه نبايد در نتايج آنقدر بالا باشد."

مي توانيد ببينيد اينها چگونه به هم متصل مي شوند؟

درك نرخ پرش مي تواند به شما بگويد كه آيا استراتژي بازاريابي شما موثر است و آيا بازديدكنندگان شما با محتواي شما درگير هستند يا خير.

نكته كليدي اين است كه "هدف" خود را درك كنيد و نرخ پرش خود را به گونه اي كاهش دهيد كه معني ارائه دهد.

 

نرخ پرش خوب  براي سئو وب سايت چيست؟


بسياري از متغيرهاي مختلف تعيين مي كنند كه نرخ پرش "خوب" چيست.

مواردي مانند نوع كسب‌وكار، صنعت، كشور و انواع دستگاه‌هايي كه بازديدكنندگان شما از آنها استفاده مي‌كنند، همگي بر ميانگين نرخ پرش خوب براي سايت شما تأثير مي‌گذارند.

به عنوان مثال، ميانگين نرخ پرش در بين صنايع حدود 47 درصد است. با اين حال، نرخ پرش بسته به دستگاه متفاوت است، به طوري كه موبايل داراي ميانگين نرخ پرش 51 درصد است.

اگر هنوز در مورد نرخ پرش مورد نظر خود مطمئن نيستيد، گوگل آناليتيكس مي تواند به شما در كشف آن كمك كند.

گوگل آناليتيكس تصويري سريع از ميانگين نرخ پرش براي آنچه كه معتقد است صنعت شماست ارائه مي دهد. اين كار را با بنچمارك انجام مي دهد.

ابتدا بايد بنچمارك را در گوگل آناليتيكس تنظيم كنيد.

در بخش مديريت، براي مشاهده ويژگي مورد نظر براي مشاهده نرخ پرش كليك كنيد. سپس گزارش ها را باز كنيد و Audience > Benchmarking را انتخاب كنيد.

نوار كناري google analytics با دكمه زمان واقعي برجسته شده است:


اكنون مي توانيد ميانگين هاي صنعت را مقايسه كنيد.

فقط به گزارش رفتار خود برويد. روي «محتواي سايت» و سپس «صفحات فرود» كليك كنيد.

بلافاصله ميانگين نرخ پرش در سراسر سايت را مشاهده خواهيد كرد.

آمار از google analytics:

البته، ميانگين سايت مي‌تواند آنقدر وسيع باشد كه نمي‌تواند يك معيار ارزشمند باشد.

براي مشاهده نرخ پرش بر اساس كانال‌ها، مكان يا دستگاه‌ها، مي‌توانيد بيشتر به آن دقت كنيد.

آمار از google analytics:

به عنوان مثال، اكنون مي توانيد ميانگين صنعت را براي صفحات وبلاگ يا محصول خود مقايسه كنيد.

در بخش «مخاطبان» Google Analytics، به «رفتار» و سپس «معيارسازي» برويد. سپس «كانال‌ها» را انتخاب كنيد.

اكنون مي توانيد verti خود را انتخاب كنيد

محاسبه كنيد و هر دوره اي را كه مي خواهيد مرور كنيد مقايسه كنيد.

اين بايد به شما ايده بهتري از عملكرد نرخ پرش وب سايت خود در مقايسه با ميانگين كانال ارائه دهد.

در نهايت، نرخ پرش "خوب" براي هر سايت متفاوت خواهد بود. حتي ممكن است براي هر صفحه در سايت شما متفاوت باشد.

من به شما پيشنهاد مي‌كنم روي روندهاي نرخ پرش خود در طول زمان تمركز كنيد و اينكه چگونه مي‌توانيد بالاترين آن‌ها را براي افزايش تبديل بهبود بخشيد.

تمركز بايد بر روي استفاده از اين معيار براي يافتن نقاط ضعف در سايت شما باشد. نگران ضربه زدن به يك عدد جادويي نباشيد.

اكنون، بياييد ببينيم چگونه مي توانيد نرخ پرش خود را بهبود بخشيد.

 

نحوه تجزيه و تحليل نرخ پرش براي سئو وب سايت


نرخ پرش در سراسر سايت شما بيش از آن گسترده است كه چيزي جز يك معيار بيهودگي نباشد.

براي درك واقعي نرخ پرش خود، بايد آن را محدود كرده و بر اساس متغيرهاي مختلف گروه بندي كنيد.

شما نمي توانيد شروع به كاهش نرخ پرش خود كنيد تا زماني كه واقعاً متوجه شويد كه چه چيزي باعث بالا بودن آن شده است.

مي‌توانيد معيار نرخ پرش را كه در Google Analytics مشاهده مي‌كنيد به چند روش تغيير دهيد.

همانطور كه قبلاً در بالا ذكر كردم، اولين راه تقسيم‌بندي نرخ پرش شما است.

ما نه گزينه بخش را بررسي خواهيم كرد تا به شما در ارزيابي و بهبود نرخ پرش خود كمك كند.

نرخ پرش بخش بر اساس سن
تعداد زيادي جمعيت شناسي مختلف وجود دارد كه Google Analytics آنها را رديابي مي كند، كه به شما امكان مي دهد ترافيك سايت خود را بهتر بخش بندي و تجزيه و تحليل كنيد.

يكي از اين موارد محدوده سني بازديدكنندگان شماست.

براي مشاهده نرخ پرش بر اساس محدوده سني، به بخش «مخاطب» و سپس «دموگرافيك» در نوار كناري سمت چپ نگاه كنيد. سپس روي گزينه «سن» كليك كنيد.

نرخ پرش براساس سن google analyics:


گزارش حاصل بايد چيزي شبيه به اين باشد.

آمار از google analytics
اكنون به راحتي مي توانيد ببينيد كه آيا نرخ پرش شما در محدوده سني خاصي بالاتر است يا خير.

در مثال بالا مي توانيد ببينيد كه افراد سالخورده (65+) نسبت به بقيه بازديدكنندگان اين سايت داراي نرخ پرش بسيار بالاتري هستند.

اگر سالمندان بخشي از بازار هدف ايده آل شما هستند، مطمئن شويد كه صفحات وب خود را به درستي براي بازاريابي براي آنها ساختار مي دهيد.

به عنوان مثال، از استفاده از اصطلاحات تخصصي، زبان مرسوم، و عاميانه خودداري كنيد.

 

نرخ پرش بخش بر اساس جنسيت


گزينه «جنسيت» درست زير «سن» در منوي سمت چپ است.

نوار كناري گوگل آناليتيكس:

اين گزارش نرخ پرش شما را براي مردان و زنان به شما مي گويد.
آمارهاي گوگل آناليتيك به دو دسته مرد و زن تقسيم شده است.


اكنون مي توانيد به راحتي ببينيد كه آيا سايت شما يك جنسيت را نسبت به ديگري بهتر حفظ مي كند يا خير.

اگر نرخ پرش وب سايت شما با يك جنسيت بالاتر است، مطمئن شويد كه به طور تصادفي اين تصور را ايجاد نمي كنيد كه فقط جنس ديگر را هدف قرار مي دهيد.

 

نرخ پرش بخش بر اساس Affinity


گزينه بعدي در بخش «مخاطبان» در زير «علاقه‌ها» و سپس «رده‌هاي وابستگي» قرار دارد.

نوار كناري گوگل آناليتيكس با دكمه طبقه بندي وابسته برجسته شده است:

نرخ پرش اين گروه بر اساس علايق بازديدكنندگان است.

آمار تجزيه و تحليل گوگل به دسته هاي وابسته تقسيم شده است:

بررسي كنيد كه كدام دسته‌هاي وابسته بالاترين نرخ پرش را دارند تا ببينيد آيا در گروه‌هاي بازاريابي كليدي ضرر مي‌كنيد يا خير.

در مثال بالا مي توانيد ببينيد كه اين سايت به بهترين وجه با متخصصان كسب و كار و شاترباگ ها تعامل دارد.

تعامل با دوستداران موسيقي، عاشقان سينما و علاقه مندان به زندگي سبز ضعيف ترين است.

اين دانش مي تواند به شما كمك كند آن گروه ها را با تصاوير و محتواي خود هدف قرار دهيد.

 

نرخ پرش بخش بر اساس مكان


در «مخاطبان» بمانيد و به «علاقه‌ها» برويد تا بخش «جغرافيايي» را پيدا كنيد. در آن، مي‌توانيد براي گزارش بخش ديگري روي «مكان» كليك كنيد.

نوار كناري Google Analytics با دكمه مكان برجسته شده است:

ابتدا، نقشه اي با كد رنگي مي بينيد كه نشان مي دهد بيشتر بازديدكنندگان شما از كجا آمده اند.

در زير آن، نسخه جدول را مشاهده خواهيد كرد كه بازديدكنندگان شما را بر اساس منطقه جغرافيايي تقسيم مي كند.

آمارهاي google analytics به مكان ها تقسيم شده است:

اين به شما نرخ پرش شما را بر اساس كشور مي دهد.

مثال بالا نشان مي دهد كه استراليا و بريتانيا نسبت به ساير كشورها داراي نرخ پرش بسيار بالاتري هستند.

مي‌توانيد بيشتر در آن تحقيق كنيد تا ببينيد آيا استان‌هاي خاصي بدتر از ساير استان‌ها درگير هستند يا خير. سپس، مي‌توانيد استراتژي بازاريابي خود را با مناطقي كه مي‌خواهيد شاهد بهبود باشيد، تطبيق دهيد.

 

نرخ پرش بخش براي بازديدكنندگان جديد


يك بخش خوب براي بررسي «New Vs. بازگشت» خرابي. همچنين در بخش «مخاطب» در بخش «رفتار» قرار دارد.

نوار كناري Google analytics با دكمه جديد در مقابل بازگشت برجسته شده است:

اكنون مي توانيد ببينيد كه آيا بازديدكنندگان جديد شما بيشتر از بازديدكنندگان بازگشتي هستند يا خير.

آمارهاي گوگل آناليتيك به نوع كاربري تقسيم شده است:

من انتظار دارم بازديدكنندگان جديد شما نرخ بالاتري داشته باشند.

مي توانيد منبع اكتساب را به عنوان يك بعد ثانويه مشاهده كنيد تا ارزش بيشتري از اين بخش دريافت كنيد.

كافيست روي ليست كشويي “Secondary Dimension” در بالاي جدول كليك كنيد و از ليستي كه در زير ظاهر مي شود “Source” را انتخاب كنيد.

در ادامه بيشتر در مورد خريد صحبت خواهيم كرد.

 

نرخ پرش بخش توسط مرورگر


گزارش خرابي مرورگر راه خوبي براي ديدن اينكه آيا مشكلات فني باعث پرش بازديدكنندگان شما مي شود يا خير است.

در بخش «مخاطبان» در بخش «تكنولوژي»، «مرورگر و سيستم عامل» را انتخاب كنيد.

نوار كناريGoogle Analytics با دكمه مرورگر و سيستم عامل برجسته شده است:

گزارش بايد به شكل زير باشد:

آمارهاي گوگل آناليتيك به مرورگر شكسته شده است:

اگر يك مرورگر داراي نرخ پرش وب سايت بالاتري باشد، ممكن است نشان دهد كه سايت خود را به خوبي براي آن مرورگر پيكربندي نكرده ايد.

همچنين بايد نسخه هاي مرورگر را در نظر بگيريد.

اگر يكي داراي نرخ پرش به طور محسوسي باشد، ممكن است سايت شما با آن مرورگر باگ يا مشكلات UX داشته باشد.

حتي اگر يك مرورگر قديمي باشد، اگر مرورگر همچنان براي شما ترافيك مي آورد، مي خواهيد مشكل را برطرف كنيد.

 

نرخ پرش بخش بر اساس دستگاه


در زير بخش «فناوري»، (هنوز تحت عنوان «مخاطب»)، بخش «موبايل» را مشاهده خواهيد كرد. براي مشاهده نرخ پرش خود در دستگاه‌ها، «نماي كلي» را انتخاب كنيد.

نوار كناري Google Analytics با دكمه نماي كلي برجسته شده است:

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد